MT HOITOSUHDE
Ajatuksia hyvästä hoitosuhteesta
Peruslähtökohtana tulisi olla se,
että kohdatessa päihde- tai mielenterveyspotilaan, hoitaja kohtaa ihmisen - ei
sairautta. Jokainen sairastunut on ihminen, joka on ihan samanlainen kuin kuka
tahansa meistä. Ihmisellä on ongelmia, joista ei pysty omin avuin selviytymään
ja siksi tarvitsee ammattiapua.
Mielenterveys- ja päihdeongelmille
ei ole vain yhtä selittävää syytä, vaan sairauksien taustat ovat moninaisia.
Tästä syystä on hyvä tiedostaa se tosiasia, että kuka tahansa meistä -
hoitajistakin - voi sairastua vakavasti, ainakin jossain elämän vaiheessa.
On tieteellistä näyttöä siitä, että
jonkinasteiset mielenterveyden häiriöt ovatkin itseasiassa yleisempiä
aikuisväestön keskuudessa kuin usein ajatellaan. Mm. Uudessa Seelannissa
edelleen käynnissä oleva Dunedinin pitkittäistutkimus on osoittanut, että 38
ikävuoteen mennessä 83% väestöstä on kärsinyt jossain elämän vaiheessa diagnosoitavissa
olevasta mielenterveyden häiriöstä. Tutkimuksessa on päästy tulokseen, jossa
vain 17% ihmisistä on selviytynyt 38-vuotiaaksi ilman minkäänlaisia
mielenterveyden häiriöitä. Tätä tutkimusta tukemassa on myös muita
pitkittäistutkimuksia eri paikoissa maailmaa. (Shaefer ym.2017.)
Voidaankin olettaa, että iän
lisääntyessä myös prosenttiluku kasvaa.
En tässä kirjoituksessa keskity
nyt siihen, millä tavoin ihminen on sairastunut, vaan siihen miten ihan joka
ikinen potilas tulisi kohdata.
Kun potilas tulee hoitajan
vastaanotolle hoitajan tulisi ottaa potilas tasa-arvoisesti kunnioittaen
vastaan. Ei ole mitään syytä lähteä kohtaamaan potilasta ylhäältä käsin. Kun
potilas tulee kohdelluksi ihmisenä sairauden sijaan, hän todennäköisesti on
avoimempi luottamukselliseen yhteistyöhön.
Hoitajan on tärkeä selvittää
potilaan omia ajatuksia tilanteestaan ja kuulla mitä potilas viestittää. Käytän
sanaa kuulla eikä kuunnella, koska se on tärkeää hoidon onnistumisen kannalta.
On erittäin merkityksellistä, että potilas kokee tulleensa kuulluksi, jolloin
jo itsessään se on omiaan nostamaan potilaan omanarvontunnetta ja halukkuutta
jatkaa hoitosuhteessa.
Potilaslähtöisyys on tärkeä, mutta
myös haastava tapa työskennellä. Hoitajan tulee antaa potilaalle tilaa ja
valtaa osallistua oman hoitonsa suunnitteluun. Kun potilas tulee kuulluksi ja
pääsee itse suunnittelemaan hoitoaan, hän myös todennäköisesti sitoutuu siihen
varmemmin. Hoitajan on myös oltava herkkänä tunnistamaan ne kohdat, joissa
laittaa rajat. Sairastunut on useasti hyvin paljon tunteidensa vietävänä, joka
rajoittaa potilaan toimintakykyä. Onkin äärimmäisen tärkeää haastaa potilasta
lähtemään pois omalta mukavuusalueeltaan, mutta missä määrin ja mitä se
kenenkin kohdalla on, on yksilöllistä. Jos hoitaja
ei ole tarkkana, voi potilas lähteä viemään hoitoaan epätoivottuun suuntaan,
suuntaan missä toipumista ei tapahdu. ”En jaksa ja en kykene” ovat varmasti
useasti kuultuja lauseita päihde- ja mielenterveyshoitajan työssä. On totta,
että se on useimmiten potilaan kokemus tilanteestaan. Tässä kohtaa potilas tarvitseekin
tukea, mielestäni oikean ihmisen tukea. On eri asia suunnitella mitä potilaan
tulisi tehdä, kuin tarjota tukea sen tekemiseen.
Hoitajan tärkeimpiä tehtävä on
mielestäni herättää toivoa potilaassa, jonka myötä syntyy motivaatio omaan
toipumiseensa. Tarjota keinoja, jotka ovat juuri hänen tilanteeseen sopivia. Ei
vaatia liikaa, mutta ei myöskään liian vähän. Yksin selviäminen on mahdotonta vakavasti
sairastuneille. Sairastuneet elävät tunteidensa ja oireidensa kanssa 24 tuntia
vuorokaudessa. Näen, että olisi
äärimmäisen tärkeää saada resursseja siihen, että ihmisille löytyisi kontakteja
ja tukea arkeen juuri niihin tilanteisiin kun he tukea tarvitsevat.
Hoitajan on hyvä hakea
samaistumispintaa omista elämänkokemuksistaan ja kuulluista elämäntarinoista,
jotka auttavat ymmärtämään potilasta paremmin. On myös tärkeää tunnistaa omat
tunteensa ja pyrkiä olemaan rauhallisesti läsnä vaikeissakin tunnekuohuissa.
Hiljaisuuden sietäminen voi olla haastavaa, mutta tarpeellista. Aina ei
myöskään tarvitse olla ratkaisua kaikkeen ja senkin voi sanoa ääneen. Ei
kannata hoitajana pukea päälleen viittaa, joka poistaa inhimillisyyden. Potilas
aistii, jos hoitaja yrittää olla enemmän kuin on. Tunteita ja ajatuksia, niin
potilaan kuin omiakin, saa sanoittaa, jolloin keskustelu on hedelmällistä ja
toista kunnioittavaa. Kysymyksiä on hyvä esittää rohkeasti. Uskon, että
aikuinen ihminen osaa sanoa, mikäli ei halua jostain puhua. On taas
yksilöllistä kannattaako silloin haastaa henkilöä puhumaan vai jättää asia
myöhemmälle. Ihmisten kanssa puhuminen vaikeista ja henkilökohtaisista asioista
on usein haastavaa ja vaatii rohkeutta laittaa itsensä peliin ollakseen aito
ihminen ihmiselle.
Tähän asti tuotetut ajatukset ovat
omiani ja kirjoitettu ilman lähdemateriaalia. Tunnilla käyty keskustelu aiheesta
vahvisti omaa tietämystäni potilaslähtöisestä hoitosuhteesta ja toi
tarkennettuja konkreettisia keinoja työskennellä mielenterveys- ja päihdetyössä.
Hakiessamme sairaanhoitaja-opintoihin keväällä 2016, pääsykoemateriaalin
aiheena oli asiakaslähtöisyys. Olen törmännyt tähän työskentelytapaan muissakin
yhteyksissä viimeisten vuosien aikana, mikä on mielestäni hieno asia. Asiakas-
ja potilaslähtöisyys näyttäisikin olevan nykyaikaa.
Lukiessani Mielenterveyshoitotyön
kirjaa ajatukseni potilaslähtöisestä hoitotyöstä vahvistuu ja tuntuukin siltä,
että se on hyvä ja oikea tapa työskennellä potilaan kanssa (Hämäläinen -
Kanerva - Kuhanen - Schubert - Seuri 2017 : 139-170).
LÄHTEET:
Hämäläinen, Kaisu -
Kanerva, Anne - Kuhanen, Carita - Schubert, Carla - Seuri, Tarja 2017. Mielenterveyden
hoitotyö. Potilaan ja hoitajan hoidollinen yhteistyösuhde. Sanoma
Pro Oy. Helsinki
Shaefer, Jonathan D. – Caspi, Avshalom - Belsky, Daniel W. – Harrington , Honalee –
Houts , Renate – Horwood L. John - Hussong,
Andrea - Ramrakha, Sandhya – Poulton, Richie - Moffit, Terrie E. Enduring mental health :
Prevalence and prediction. Journal of abnormal psychology 2017. Vol. 126. No.
2. 212-224.)
Hyvin kirjoitettu teksti. Hienoa, että toitte esiin sen, miten tärkeää on että potilasta kohdellaan ihmmisenä, tasa-arvoisesti ja kunnioittaen.
VastaaPoistaPia Lindberg
Kaikessa asiakas- ja poislähtöisessä työssä tärkeintä on dialogisuus ja itsensä tunteminen. Sairaanhoitajana on tärkeää tunnistaa omat asenteet, tunteet, reaktiotavat, jotta osaa erottaa ne hoidettavan vastaavista. Näin säilyttää työkykynsä ja vahvistaa samalla omaa ammatillisuuttaan.
VastaaPoista