LAPSEN KRIISI
Kun lasta kohtaa kriisi on erityisen tärkeää, että
hänellä on lähellä turvallisia, tuttuja ihmisiä, jotka voivat auttaa häntä
kohtaamaan ikävän tapahtuman. Lapsi ei välttämättä osaa ilmaista ahdistusta ja
surua eikä olekaan helppo tietää, miten lapsi tilanteen kokee. (Miten tuen
lasta kriisissä?) Monesti lapsen käsittely- ja toipumiskykyä traumaattisten
tilanteiden yhteydessä aliarvioidaan. Luullaan helposti, ettei lapsi huomaa,
kuule tai tajua. Edelleen virheellisesti ajatellaan, että lapsen
”suojelemiseksi” on parempi olla kertomatta koko totuutta, koska lapsi ei
kuitenkaan ymmärrä tai että ymmärtää vain pinnallisesti ja unohtaa sitten. Jos
aikuisella on kyky käsitellä lapsen kokemuksia lapsen kanssa, on lapsella mahdollisuus
toipua traumasta nopeammin ja paremmin kuin aikuisen. (Saari 2012: 251-252.)
Aikuisen kriisinkäsittelyssä voidaan erottaa neljä
vaihetta: shokki, reaktio, käsittelyvaihe ja uudelleen orientoitumisen vaihe.
Lasten reaktiot ovat kehitysvaiheen ja elämänkokemuksen mukaisesti erilaiset
kuin aikuisilla ja lapsen kriisiä onkin tarkoituksenmukaisempaa kuvata
käsitteillä alku, keskivaihe ja loppu. (Poijula 2016: 18, 21.)
Kriisin kohdatessa on tärkeää yrittää säilyttää arjen
rutiinit, kuten ruokailu- ja nukkumaanmenoajat. Se tuo lapselle turvallisuutta
ja näin lapsi saa käsitystä elämän jatkuvuudesta tapahtuneesta huolimatta.
Lapsi tarvitsee myös paljon yhdessäoloa ja fyysistä läheisyyttä (Miten tuen
lasta kriisissä?). Avoin ilmapiiri, jossa myös aikuiset näyttävät tunteita ja
jossa rehellisesti puhutaan asioista, auttavat lasta tuntemaan olonsa
turvalliseksi ja luottavaiseksi. Lapsen luottamus vanhempia kohtaan järkkyy,
jos hänelle ei kerrota totuutta tai viivytellään sen kanssa ja lapsi kuulee sen
ulkopuolisilta. Lapsi myös helposti aistii kodin ilmapiirissä tapahtuneen
muutoksen ja saattaa oman mielikuvituksensa avulla tehdä omia teorioita
tapahtuneesta ja lapselle tyypillisen itsekeskeisen ajattelun vuoksi nähdä
itsensä osallisena tai jopa syyllisenä tapahtumiin. Myös aikuisen
tunnereaktioista on hyvä puhua, jotta lapsi ei tuntisi pelkoa esim. aikuisen
itkiessä. Kun aikuinen hyväksyy itse omat tunteensa, on lapsenkin helpompi elää
niiden kanssa. Aikuisen vaivautunut, salaileva käytös tunteenpurkauksien yhteydessä
voi johtaa siihen, että lapsi alkaa suojella omia vanhempia esim.
pidättelemällä omia tunteita, ettei aiheuttaisi lisää pahaa mieltä vanhemmalle.
(Saari 2012: 260-262.)
Tyypillistä lapsen ajattelulle kriisitilanteessa on
lyhytjänteisyys. Lapsi saattaa esim. surra kuollutta omaista hetken ja pian
ollakin taas jo leikkimissä iloisin mielin kunnes taas suru valtaa mielen. Lapsi myös ajattelee konkreettisesti asioista
ja on kiinnostunut yksityiskohdista. (Saari 2012: 254.) Lapsi saattaa esittää
yllättäviäkin kysymyksiä, joihin tulee vastata mahdollisimman
totuudenmukaisesti lapsen kehitysvaihe huomioonottaen. Esimerkiksi kuolemasta
ei pitäisi puhua poisnukkumisena, sillä lapsi ei välttämättä ymmärrä aikuisten
käyttämiä vertauskuvia vaan saattaa ajatella, että nukkumisen jälkeenhän
herätään eli kuollut ihminen tulee takaisin. Voi myös käydä niin, että lapselle
selitettäessä, että tämä nukkuminen onkin lopullista, hän alkaa pelätä
nukkumista, omaa ja vanhempien. (Miten tuen lasta kriisissä?) Lapsen huolen
vähättely saattaa johtaa lisääntyvään tuskaan ja ymmärtämättömyyteen. Aikuisen
on tärkeää ymmärtää lapsen ajatuksen kehitys eri ikäkausina, jotta osaa antaa
tukea lapsen ajattelulle sopivalla tavalla. On aikuisen vastuulla ottaa asiat
puheeksi ja tarjota lapselle mahdollisuus purkaa ajatuksiaan ja käsitellä
tunteita keskustelun kautta.
Lapsilla on monia
keinoja selviytyä stressistä. He reagoivat eri tavoin riippuen ikä- ja
kehitystasosta. Selviytymiskeinoja voivat olla esim. itkeminen, vetäytyminen,
mielikuvitus, taantuminen, kieltäminen. Alle kouluikäisille on tyypillistä
taantuminen, jolloin lapsi menettää jo oppimiaan taitoja kuten kuivana oleminen
ja puheentuotto. Myös motoriset kyvyt saattavat heiketä, keskittymiskyky
huonontua ja somaattisia oireita ilmetä. Kouluikäiset saattavat oirehtia
yliaktiivisuudella, vihalla ja riitelyllä tai vetäytymällä. (Poijula 2016: 13-
15.)
Leikki on lapsen spontaania omaa terapiaa.
Kriisitilanteen leikit saattavat aikuisesta tuntua sopimattomilta ja
kauhistuttavilta, mutta ne ovat tärkeä keino lapselle käsitellä tapahtumia,
eikä niitä pidä kieltää. Leikki parantaa ja edistää sopeutumista, kun
mielikuvitukselle ja luovuudelle annetaan tilaa. Samalla aikuinen voi leikkiä
tarkkaillessaan saada arvokasta tietoa lapsen ajatusmaailmasta. Mikäli leikit sen sijaan muuttuvat
pakonomaiseksi toistoksi, ne eivät edistä toipumista ja tällöin aikuisen olisi
hyvä tuoda leikkiin uutta näkökulmaa esim. vaihtamalla rooleja tai muuttamalla
leikin loppua. (Saari 2012: 265)
Piirtäminen on myös keino purkaa ajatuksia, joita ei
välttämättä osaa pukea sanoiksi. On tärkeää puhua lapsen kanssa piirustuksista
ja antaa lapselle mahdollisuus kertoa piirustuksen yksityiskohtien
merkityksestä. Vanhempia lapsia saattaa runojen kirjoittaminen helpottaa (Saari
2012: 266-267.)
Sadutuksen avulla luodaan läheisyyden ja turvallisuuden
tunnetta samalla kun kuunnellaan lasta. Sadutuksen avulla lapsen kanssa tehdään
yhdessä satua, se kirjataan ylös ja luetaan lapselle, jolloin lapsi voi sitä
täydentää tai korjata haluamallaan tavalla.
Sadutus helpottaa puhumista ja antaa mahdollisuuden mielikuvituksen
avulla purkaa todellisia tunteita. (Lastensuojelun käsikirja.)
Lapsella on monia keinoja käsitellä traumoja ja selviytyä
niistä, mutta tarvitsee ehdottomasti aikuisen tukea ja apua. Yleensä kriisi
koskettaa koko perhettä ja vanhemmat saattavat olla kovilla oman kriisin
työstämisessä. On kuitenkin tärkeää paneutua lapsen traumaattiseen kokemukseen
ja sen läpikäymiseen huolellisesti, jotta siitä ei jäisi elinikäistä tuskaa,
joka pahimmassa tapauksessa hautautuu vuosiksi puhjetakseen myöhemmin
psyykkisenä oireiluna tai sairastumisena. Lapsen tukena voi myös vanhemman lisäksi
olla joku muu tuttu aikuinen. Parasta on, jos lapsen ympärillä on hyvin ja
samansuuntaisesti toimiva sosiaalinen verkosto. Jokaisella verkoston aikuisella
on ainutlaatuinen ja tärkeä rooli lapsen vierellä. (Poijula 2016: 8; Saari
2012: 272)
LÄHTEET:
Lastensuojelun käsikirja. Sadutus. THL <https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/tyomenetelmat-ja-valineet/tyomenetelmat/sadutus>.
Luettu 21.10.2017
Miten tuen lasta
kriisissä? Suomen Mielenterveysseura. <https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/vaikeat-el%C3%A4m%C3%A4ntilanteet/kriisit/miten-tuen-lasta-kriisiss%C3%A4>.
Luettu 21.10.2017
Poijula, Soili 2016. Lapsi ja kriisi. Selviytymisen
tukeminen. Helsinki: Kirjapaja
Saari, Salli 2012. Kuin Salama kirkkaalta taivaalta.
Helsinki: Otava
Edellinen kommentti hävisi jonnekin? Hyvä teksti, olet monipuolisesti kirjottanut ja hyvin kiteyttänyt lapsen kriisin vaiheet, miten lasta tukea kriisissä ja kuinka lapsen kriisin käsittely eroaa aikuisen kriisin käsittelystä. Olet tekstissäsi kertonut hyvin erilaisia vinkkejä, miten tukea lasta kriisissä. Esimerkiksi lapselle kerrotaan rehellisesti ja suoraan asioista, eikä oleteta, että he eivät ymmärrä.
VastaaPoista-Noora ja Minna