MT MIELIALAHÄIRIÖT:
F30-31 lapsella
Pitkään ajateltiinkin, että kaksisuuntaista mielialahäiriötä ei esiintyisi lapsilla kypsymättömien kognitiivisten rakenteiden vuoksi. Vaikka merkintöjä lapsuusiän maniasta ja sen hoidosta on 1920-luvulta lähtien, on sen diagnosointi ollut melko harvinaista. Viime aikojen lisääntynyt tutkimustieto onkin tullut tarpeeseen, sillä kaksisuuntainen mielialahäiriö voi puhjeta alle kouluikäisenä ja hoitamattomana se heikentää koulumenestystä ja toimintakykyä ja haittaa lapsen psykososiaalista kehitystä. Edelleenkin se jää usein tunnistamatta tai tulkitaan muuksi häiriöksi esim. ADHD:ksi. (Puustjärvi – Kumpulainen 2008.) Ylivilkkaushäiriöt saattavat kuitenkin olla merkki alkavasta kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä (Toivio – Nordling 2013: 207). Kaksisuuntaisen mielialahäiriön erottaminen ADHD:stä on tärkeää myös siksi, että ADHD:n hoidossa käytettävät stimuloivat lääkkeet saattavat laukaista manian (Sadeniemi – Aer – Jänkälä – Sorvaniemi – Stenberg 2013: 85).
Lasten ja
varhaisnuorten kaksisuuntainen mielialahäiriö alkaa usein vakavalla
masennusjaksolla. Ennen taudin puhkeamista saattaa esiintyä ennakko-oireita
kuten omien mielialojen tunnistamisen ja säätelyn vaikeus,
keskittymisvaikeudet, uniongelmat ja estoton käytös. (Puustjärvi 2012.)
Häiriön
diagnosointiin käytetään samoja kriteerejä kuin aikuisilla lapsen ikä ja
kehitystaso huomioon ottaen. Manian oireita ovat kohonnut mieliala,
ärtyneisyys, suuruusajatukset, vähentynyt unentarve, taukoamaton puhe,
keskittymiskyvyn ja tarkkaavaisuuden häiriöt, psykomotorinen aktiivisuus,
mielihyvähakuinen käytös sekä psykoottiset oireet ja itsetuhoisuus
(Lastenmielenterveystalo).
Masennusoireet ovat samoja lapsilla kuin aikuisilla: toimintakykyä
alentava mielialan lasku, toimettomuus, syyllisyyden tunto, ilottomuus ja
ärtyneisyys. Lapsilla ärtyneisyys ja motorinen levottomuus ovat tavallisempia
kuin aikuisilla. (Puustjärvi 2012.)
Lapsena puhjennut
häiriö ei ole yhtä tarkkarajainen manian ja masennuksen jaksojen suhteen kuin
vanhempana puhjennut. Tyypillistä on päivittäin vaihteleva mieliala ja
sekamuotoinen taudinkuva. Diagnosoinnin apuna käytetään vanhempien
haastattelua, mielialapäiväkirjaa ja psykologisia tutkimuksia, joilla
kartoitetaan lapsen yleistä taitotasoa ja persoonallisuutta. (Puustjärvi –
Kumpulainen 2008.)
Kaksisuuntainen
mielialahäiriö on osittain periytyvää ja erityistä huomiota olisikin
kiinnitettävä lapsiin, joiden lähisuvussa tautia esiintyy. 75% kaksisuuntaista
mielialahäiriötä sairastavan vanhemman lapsista ei kuitenkaan koskaan sairastu
mielialahäiriöön. (Sadeniemi ym. 2013: 274.) Yhteenkuulumattomuuden tunne,
epäjohdonmukainen kasvatus ja perheen ristiriidat kasvattavat riskiä sairastua.
Unenpuute ja stressi voivat myös olla laukaisevia tekijöitä. (Puustjärvi –
Kumpulainen 2008.)
Erään Suomessa
tehdyn tutkimuksen mukaan äidin alhainen koulutustaso, isän alhainen tai korkea
ikä sekä syntymäpaikka ovat yhteydessä lapsen kaksisuuntaiseen
mielialahäiriöön. (Chudal 2015). Tässä
tutkimuksessa ei huomioitu vanhempien mahdollista mielialahäiriötä ja olisikin
ollut mielenkiintoista nähdä mikä sen osuus olisi ollut loppupäätelmissä.
Hoidon onnistumisen
kannalta on tärkeää, että lapsella on vahva tukiverkosto, joka sitoutuu
hoitoon. Lapselle tulee luoda vakaa rytmi arjessa, jotta lapselle voidaan taata
edellytykset ikätasoa vastaavalle normaalille kehitykselle sekä
stressinhallinnan ja ongelmanratkaisun harjaannuttamiselle. Huomiota tulee myös
kiinnittää ympäristöön, sillä lapsi on sairautensa vuoksi altis vaaroille.
(Lastenmielenterveystalo.) Hoito on kokonaisvaltaista ja tavoitteena on
sairauden ymmärtäminen ja hyväksyminen, akuuttien oireiden lievittäminen,
psykososiaalisen toimintakyvyn ylläpitäminen ja parantaminen sekä
elämänhallinta sairauden kanssa. Hoitomuotoina käytetään psykoedukaatiota,
perheen tukemista, psykoterapiaa ja lääkitystä. (Hämäläinen – Kanerva – Kuhanen
– Schubert – Seuri 2017: 282-284.)
Varsinkin
oirejaksojen aikana sairas lapsi vie paljon vanhempien huomiota ja voimia.
Mikäli perheessä on useampia lapsia, saattaa tämä herättää muissa lapsissa
mustasukkaisuutta ja katkeruutta. Maanista sisarusta kohtaan saatetaan tuntea
pelkoa ja myös häpeää. On tärkeää, että muut lapset voivat avoimesti puhua
tunteistaan ja että heille kerrotaan sisaruksen mielialavaihteluiden johtuvan
sairaudesta eikä esim. muista ihmisistä. Korostetaan, että muut lapset saavat
olla iloisia, vaikka sisarus on surullinen tai raivokas eikä heidän tarvitse
olla ”helpompia lapsia” säästääkseen vanhempien voimia. Vanhempien jaksamisen
lisäksi tulee huomiota kiinnittää perheen muiden lasten mahdolliseen oireiluun
ja tuen tarpeeseen. (Sadeniemi ym. 2013: 263-266.)
Jotta lapsen
käyttäytymistä voi pitää poikkeavana, tulee olla vahva tieto lapsen normaalista
kehityksestä. Siihenkin kuuluu mielialavaihtelua, uhmaa, mielikuvitusta,
kokeilua ja rajojen hakemista. Häiriökäyttäytymiseen vaikuttavat monet tekijät
eikä alle kouluikäinen pysty välttämättä kovin realistisesti analysoimaan omaa
toimintaansa. Lisäksi kun vielä monia käytöshäiriöitä saattaa esiintyä samanaikaisesti,
ei diagnoosin tekeminen ole yksinkertaista. Meistä tuntuu, että tulevina
sairaanhoitajina emme välttämättä osaa lapsen poikkeavan käytöksen perusteella
tulkita mistä häiriöstä on kyse. Oleellisempaa olisikin tiedostaa erilaisten
häiriöiden ja sairauksien mahdollisuus ja saada mahdollisuus ottaa asia
puheeksi vanhempien kanssa ja ohjata heitä mahdollisiin tutkimuksiin lapsen
oireiden taustalla olevien tekijöiden selvittämiseksi ja diagnoosin saamiseksi.
Hoitotyössä on tärkeää huomioida myös perheen muut lapset, sillä he ovat
sairastuneelle tärkeä tuki tulevaisuudessa.
LÄHTEET:
Chudal, Roshan 2015. Prenatal and perinatal risk factors for bipolar
disorder. Väitöskirja. Turku: Turun yliopisto,
Lääketieteellinen tiedekunta.
Hämäläinen, Kaisu
– Kanerva, Anne –
Kuhanen, Carita – Schubert, Carla
–Sauri, Tarja 2017. Mielenterveyshoitotyö. 5., uudistettu painos. Helsinki:
Sanoma Pro Oy.
Lastenmielenterveystalo.
Mielenterveystalo.fi <https://www.mielenterveystalo.fi/lapset/ammattilaisille/hairiot/mieliala_ja_ahdistuneisuushairiot/Pages/kaksisuuntainen_mielialahairio.aspx>.
Luettu 22.10.2017.
Puustjärvi, Anita
2012. Voiko lapsellakin olla kaksisuuntainen mielialahäiriö? adhd 2. 10-15.
Puustjärvi, Anita –
Kumpulainen, Kirsti 2008. Kaksisuuntainen
mielialahäiriö lapsuudessa. Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim 124(18). 2095-101.
Sadeniemi, Minna
–Aer, Juhani –Jänkälä, Kirsi –
Sorvaniemi, Marko –Stenberg, Jan-Henry 2013. Kaksisuuntainen
mielialahäiriö. Opas sairastuneille ja heidän omaisilleen. 1. painos. Helsinki:
Duodecim.
Mielenkiintoinen aihe. Varmasti olisi vaikea tulkita lapsesta mikä on normaalia käytöstä ja mikä ei, kun lapset voi uhmata ja olla vaikeitakin vaikka ei olisi sairautta. Ja miltähän lapsesta itsestä mania kausi oikein tuntuu. Herätti paljon ajatuksia mielessä. -Minna
VastaaPoistaAika haastavalta vaikuttaa lapsen kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitaminen. Mietityttämään jäi, miten vanhemmat jaksavat tämän diagnoosin omaavan lapsen kanssa. Lähteitä on käytetty paljon ja teksti on selkeää ja järkevää
VastaaPoistaLasten mielenterveysongelmat ovat haastavia hoidettavia. Poimitte tärkeät elementit; tunnistaminen, hoito ja jatkuva arviointi ns terveen ja häiriintyneen kehitysvaiheen tunnistamisessa. Koko perheen huomiointi on ensiarvoisen tärkeää.
VastaaPoista